Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Od grudnia 140 km/h z Chorzowa przez Bytom do Nakła

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
25-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Podróżni korzystają już z efektów prac zrealizowanych między Chorzowem Batorym a Nakłem Śląskim. Inwestycja poprawiła warunki podróży i przewozu towarów. Lepsze przejazdy pociągiem zapewniają nowy przystanek Chorzów Uniwersytet oraz wygodne stacje Chorzów Miasto, Bytom i Radzionków. Zadanie o wartości 1,5 mld zł jest dofinansowane z unijnego programu FEnIKS.

Dobiegają końca prace na linii kolejowej 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie o wartości 1,5 mld zł. Efektem inwestycji są sprawniejsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe podróże koleją na trasie z Katowic do Tarnowskich Gór i Lublińca. Między Chorzowem Batorym a Nakłem Śląskim wymieniono tory, rozjazdy, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przepustowość linii kolejowej zwiększa trzeci tor na szlaku Chorzów Batory – Chorzów Miasto.

Od nowego rozkładu jazdy pociągi pasażerskie osiągną prędkość do 140 km/h. Czas przejazdu składów między Chorzowem Batorym a Tarnowskimi Górami skróci się o ok. 7 minut. Od 15 grudnia pociągi regionalne pokonają tę trasę w 31 min (przed inwestycją zajmowało to ponad 38 min).

Dzięki pracom zrealizowanym przez PLK SA zwiększył się dostęp do kolei w województwie śląskim, poprawiło się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym, drogowym i pieszym, możliwy jest też sprawny przejazd dłuższych i cięższych składów. Modernizacja była istotna także dla rozwoju ważnej trasy towarowej łączącej Śląsk z portami morskimi. Wzrost przepustowości linii pozwoli na transportowanie koleją większej ilości towarów.

Wielką metamorfozę przeszła stacja Bytom. Trzy perony wyposażone zostały w ławki, jasne oświetlenie i nagłośnienie. Zainstalowano wyświetlacze z danymi o przyjazdach i odjazdach pociągów oraz infokioski z rozkładem jazdy. Nowoczesne rozwiązania ułatwiają orientację w podróży. Na nawierzchni peronów zachowano pierwotny układ płytek w karo. Dwa przejścia pod torami zapewniają wygodny i bezpieczny dostęp na perony i na drugą stronę miasta. Dojście do pociągów umożliwiają windy. Dodatkowo poprawiła się estetyka tuneli. Murale, czyli wielkoformatowe malowidła ścienne, pokryły ściany w obiektach i nawiązują do historii kolei, miasta i regionu. Obok ciekawostek kolejowych i historycznych pojawiły się też rysunki z dziedziny lokalnej flory i fauny. Murale wykonała Mona Tusz, której plastyczna „wypowiedź” korzystnie zmieniła estetykę przejść pod torami oraz umila oczekiwanie na pociąg.

Hala peronowa ma nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej i historyczne przeszklenia. Jej konstrukcja została wcześniej wzmocniona. Na szklanej elewacji obiektu pojawiły się nowe, ledowe napisy z nazwą stacji. Zastosowane rozwiązania pozwoliły na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Prace zrealizowano zgodnie z ustaleniami z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Nie zapomniano też, że bytomska hala jest też świadkiem historii. Na konstrukcji obiektu pozostawiono widoczne efekty działań wojennych, takie jak wgniecenie w przęśle po upadku bomby i dziury od kul.

Z nowoczesnego Lokalnego Centrum Sterowania Bytom dyżurni ruchu dbają już o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Miasta do Radzionkowa. Układ torowy został zaprojektowany z uwzględnieniem zabytkowej nastawni bramowej, która odzyskała blask i ponownie stała się wizytówką stacji.

Pasażerowie korzystają też z wygodnych peronów na przystankach Bytom Karb i Bytom Stroszek. Pozytywne zmiany zaszły także w Chorzowie. Podróżni zyskali lepszy dostęp do pociągów z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet. Dojścia do peronów prowadzą od nowo wybudowanego i bezpiecznego przejścia podziemnego w ciągu ul. Strzelców Bytomskich. Przebudowa objęła cały układ komunikacyjny od ul. Strzelców Bytomskich poprzez połączenie ul. Głogowskiej z ul. Zabrską, gdzie powstał nowy wiadukt kolejowy. Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania w miejscu przejazdu w poziomie szyn wpływa na wzrost bezpieczeństwa podróży koleją i sprawniejszą komunikację w mieście. Nowe rozwiązanie skraca czas przejazdu na drugą stronę torów – bez konieczności oczekiwania na przejeździe kolejowo-drogowym. Przebudowano stacje Chorzów Stary i Chorzów Miasto oraz wybudowano nowy wiadukt kolejowy nad ul. Floriańską. To właśnie spod niego – schodami lub windą – można dostać się na nowe perony stacji Chorzów Miasto.

Widoczne są także efekty prac w Radzionkowie. Podróżni mają do dyspozycji nowe perony, które usprawniają obsługę na stacji Radzionków i na przystanku Radzionków Rojca. Wybudowano wiadukt kolejowy przy ul. Kużaja. Samochody jeżdżą po nowej drodze, jest też trakt pieszo-rowerowy. W efekcie zwiększyło się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Po przebudowie, wiadukt przy ul. Zejera zyskał większy i szerszy prześwit, co usprawnia komunikację drogową. Ulica pod wiaduktem została uzupełniona o chodnik dla pieszych. Obiekt ma też nową konstrukcję, która umożliwia przejazd cięższym pociągom. Kierowcy korzystają z drogi pod wiaduktem kolejowym, który wybudowano przy ul. św. Wojciecha. Obiekt zastąpił przejazd w poziomie szyn, dzięki czemu zwiększyło się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Nowe rozwiązanie usprawniło komunikację drogową i skróciło czas przejazdu na drugą stronę torów, bez konieczności oczekiwania na przejeździe.

Zakończenie wszystkich prac na linii planowane jest na koniec 2025 r. Wartość inwestycji to ok. 1,5 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).

Inwestycja w liczbach:
  • 4 stacje i 2 przystanki
  • 2 zupełnie nowe przystanki
  • 80 km torów i sieci trakcyjnej
  • 181 rozjazdów
  • 29 obiektów – mostów i wiaduktów
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

SM30 jedzie w Bieszczady. Dolkom podarował zabytek miłośnikom kolei

Tabor i technika

SM30 jedzie w Bieszczady. Dolkom podarował zabytek miłośnikom kolei

Dolkom, opr RC 25 października 2025

Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko

Infrastruktura

Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko

Mikołaj Kobryński 24 października 2025

LOT: Prawie 9 mln pasażerów na koniec września

Biznes

LOT: Prawie 9 mln pasażerów na koniec września

Łukasz Malinowski 25 października 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

SM30 jedzie w Bieszczady. Dolkom podarował zabytek miłośnikom kolei

Tabor i technika

SM30 jedzie w Bieszczady. Dolkom podarował zabytek miłośnikom kolei

Dolkom, opr RC 25 października 2025

Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko

Infrastruktura

Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko

Mikołaj Kobryński 24 października 2025

LOT: Prawie 9 mln pasażerów na koniec września

Biznes

LOT: Prawie 9 mln pasażerów na koniec września

Łukasz Malinowski 25 października 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij